.:  نویسنده و تنظیم برای رادیو: بابک صفی خانی          کارگردان: صدرالدین شجره  :.

نمایش رادیویی افسانه ایرج

 

برای دانلود رایگان به ادامه مطلب مراجعه کنید


 

 

 

نویسنده و تنظیم برای رادیو:

بابک صفی خانی
سردبیر: نادر برهانی مرند
کارگردان: صدرالدین شجره
بازیگران: مهین نثری، احمد آقالو، پیام حسینیان، رضا عمرانی، امیر جوشقانی، بهرام ابراهیمی، سعیده فرضی، مهرداد مهماندوست، هادی کمالی مقدم، احمد شمس آصف، نازنین مهیمنی، علی زرینی، مهرداد عشقیان، نورالدین شجره، امیر بختیاری، فریبا متخصص
افکتور: فرشاد آذرنیا
صدابردار: علی حاجی نوروزی
تهیه کننده:   ماهداد توکلی

 

 

درباره نمایش:

قسمت اول نمایش رادیویی «افسانه ایرج»؛ (این داستان برگرفته از شاهنامه فردوسی است.): پس از گرفتار شدن ضحاک به دست فریدون و بر تخت نشستن فریدون، او خوابی دید که خوابگزاران، آن را اینگونه تعبیر کردند: وی را سه پسر خواهد بود که دو پسر بزرگتر، پسر کوچکتر را خواهند کشت.

قسمت دوم نمایش رادیویی «افسانه ایرج»: پس از آنکه فریدون موفق شد ضحاک ماردوش را شکست دهد و در البرز کوه در بند کشد و بر ستم هزار ساله او بر ایران خاتمه دهد، مادینه دیوی به نام جهی او را از آینده مخوفی مطلع ساخت. خواب فریدون نیز همان آینده را تایید می‌کرد. خواب گزاران خواب او را اینگونه تعبیر کردند که او را سه پسر خواهد بود که دو پسر بزرگتر، پسر کوچکتر را خواهند کشت که اگر در تقسیم ملک خویش و مهر خویش، تساوی را رعایت کند، به گونه‌ای که رشک آنها برانگیخته نشود چنین نزاعی نیز اتفاق نخواهد افتاد.

قسمت سوم نمایش رادیویی «افسانه ایرج»: پس از خواب دیدن و تعبیر خواب، فریدون سرزمین‌های پهناور تحت شاهی خود را بین فرزندانش تقسیم کرد. روم را به سلم، چین و آنسوی جیحون را به تور، و ایران را به ایرج داد. زیرا می‌خواست کوچکترین فرزندش که ایرج بود در کنار او باشد.

قسمت چهارم نمایش رادیویی «افسانه ایرج»: . پس از تقسیم سرزمین‌ها در بین سه پسر، دو پسر فریدون(سلم و تور) اعتراض خود را از این تقسیم ناعادلانه پدر به گوش فریدون رساندند و او را به جنگ تهدید کردند.

قسمت پنجم نمایش رادیویی «افسانه ایرج»: ایرج که از ناخشنودی برادرانش در تقسیم سرزمین‌ها آگاه شده بود، بدون اطلاع پدر به سوی برادران خشمگینش رفت تا آنان را به آشتی فراخواند. او فقط به همسرش که باردار بود اطلاع می‌دهد.

قسمت ششم نمایش رادیویی «افسانه ایرج»: سپاهیان تور از دیدن شکوه ایرج به او متمایل شدند و همین کار باعث ترس سلم و خشم تور شد. تور به تحریک سلم، ایرج را کشت و سر از بدن وی جدا کرد.

قسمت هفتم و پایانی نمایش رادیویی «افسانه ایرج»: پس از کشته شدن ایرج به دست تور، فریدون در آرزوی انتقام از فرزندانش است که قاتل ایرج هستند. اما او متوجه می شود که همسر پنهانی ایرج، از ایرج باردار است و طالع بینان پیش بینی می‌کنند که از دختر ایرج، فرزندی به نام منوچهر متولد خواهد شد که به دادخواهی نیای خود ایرج برخواهد خواست.

 

 

 

::::  دانلود فایل  ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

            کتاب نمایش افسانه ایرج - قسمت 1        25:41   دانلود رایگان
      2       کتاب نمایش افسانه ایرج - قسمت 2    27:59   دانلود رایگان
      3       کتاب نمایش افسانه ایرج - قسمت 3   31:11   دانلود رایگان
      4       کتاب نمایش افسانه ایرج - قسمت 4   28:57   دانلود رایگان
      5       کتاب نمایش افسانه ایرج - قسمت 5   25:49   دانلود رایگان
      6       کتاب نمایش افسانه ایرج - قسمت 6   27:38   دانلود رایگان
      7       کتاب نمایش افسانه ایرج - قسمت 7   29:41   دانلود رایگان