رباعیات حکیم عمر خیام

.: شاعر: حکیم عمر خیام نیشابوری /  گوینده: حسن حاجی قاسمی :.

 

برای دانلود رایگان دکلمه به ادامه مطلب مراجعه کنید


  • در مورد رباعیات خیام  :

رباعیات خیام نام مجموعهٔ اشعار غیاث‌الدین ابوالفتح عُمَر بن ابراهیم خیام نیشابوری مشهور به خیام در قالب شعری رباعی هستند که در سده‌های پنجم و ششم هجری به زبان فارسی سروده شده‌اند و عمدتاً بیانگر دیدگاه‌های فلسفی او می‌باشند.

 

این ترانه‌ها در زمان حیات خیام به واسطهٔ تعصب مردم مخفی بوده و تدوین نشده و تنها بین یکدسته از دوستان همرنگ و صمیمی او شهرت داشته و یا در حاشیهٔ جنگ‌ها و کتب اشخاصی بطور قلم‌انداز چند رباعی از او ضبط شده، و پس از مرگش منتشر گردیده‌است، به همین خاطر در تعداد این رباعی‌ها و نیز حقیقی یا جعلی بودن بعضی از آن‌ها اختلاف نظر وجود دارد.

 

خیام زندگی‌اش را به‌عنوان ریاضی‌دان و فیلسوفی شهیر سپری کرد، این در حالی بود که معاصرانش از رباعیاتی که امروزه مایهٔ شهرت و افتخار او هستند بی‌خبر بودند. شهرت خیام به‌عنوان شاعر در غرب، مرهون به ادوارد فیتزجرالد انگلیسی‌است که با ترجمهٔ شاعرانهٔ رباعیات وی به انگلیسی، خیام را به جهانیان شناساند. با این حال، او در مجموعهٔ خود شعرهایی از خیام آورده‌است که به گفتهٔ صادق هدایت، نسبت همهٔ آنها به خیام جایز نیست.

در چند قرن اخیر و به ویژه پس از ترجمهٔ ادوارد فیتزجرالد، این رباعیات بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند و به بسیاری از زبان‌های زنده و غیرزندهٔ دنیا از قبیل زبان‌های کردی، انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، اردو، عربی، ایتالیایی، ترکی و روسی ترجمه شده‌اند و تصحیحات فروانی در آن‌ها صورت گرفته‌است.

 

 

عوامل تولید :

  • گوینده: حسن حاجی قاسمی
  • ناظر کیفی و صدابردار: رضا آریایی
  • میکس: حسن خالو

 

 

.:::: دانلود فایل ::::::::::..

    دانلود قسمت اول (شناسنامه)     00:48   دانلود با کیفیت 128
    دانلود قسمت دوم     09:51   دانلود با کیفیت 128
    دانلود قسمت سوم     12:29   خرید نسخه اصلی
    دانلود قسمت چهارم     08:20   خرید نسخه اصلی
               

 

در صورت تمایل لطفا اقدام به خرید کتاب از لینک زیر فرمایید. این کتاب حاصل تلاش یک تیم هست.